מרכז יובל למוסיקה – הקונסרבטוריון העירוני חיפה | מנגנים ביחד

לקביעת פגישת יעוץ והכוונה אישית לילדכם מלא את הפרטים וניצור קשר בהקדם

    לימוד תופים וכלי הקשה

    כלי הקשה בתזמורת

    כלי ההקשה הם חלק בלתי נפרד מן התזמורת הסימפונית. אמנם הם הכלים המנגנים הכי פחות במהלך היצירה, אך כשהם מנגנים הם חשובים ביותר. ישנם מספר סוגי כלי הקשה שנוהגים לנגן איתם בתזמורת הסימפונית: מצלתיים, טימפני, קסילופון, מערכת תופים (סט), שליש, טמבורין (תוף מרים), פיאטי, שהוא גם סוג של תוף, ועוד. בכל תזמורת סימפונית, ישנם מספר אנשים שמנגנם על מגוון כלי ההקשה, ולעתים נגן אחד נאלץ לעבור או לנגן בו זמנית על מספר כלי הקשה. סקציה זו ממוקמת מאחורי כל התזמורת, בדרך-כלל בצד שמאל של הבמה.

    כשהמלחין כותב לאחד מכלי ההקשה הוא מציין את שם כלי ההקשה או את הקיצור שלו (למשל תוף צעידה יסומן באותיות: S.D) לעתים על אותו התפקיד (הפארט) יש מספר כלי הקשה. כשהמלחין כותב לטימפני, הוא רושם בפרטיטורה איזה סוג של טימפני הוא רוצה, בדרך-כלל יש שניים או שלושה סוגים של טימפני שהמלחין רוצה ליצירה, בהתאם לסולם היצירה. בדרך-כלל מכניסים את כלי ההקשה מתי שרוצים "דופק" ביצירה,

    בדרך-כלל, בקטעים חזקים ועצמתיים, וגם בפתיחות של יצירות. למשל בקונצ'רטו של אדוורד גריג לפסנתר, את הפתיחה מנגן התוף.

    כלי הקשה בהרכב מוזיקה קלה

    הרכבי כלי הנשיפה מסוף התקופה הרומנטית עד לתקופה המודרנית היו בעיקר הרכבי צעידה, אך במהלך השנים נראתה מגמה של יותר תזמורות כלי נשיפה נייחות. בעקבות מעבר זה לתזמורות נייחות לא היה צורך יותר בנגן לכל כלי הקשה (לדוגמה נגן מצלתיים, נגן תוף דוד ונגןתוף צעידה). כל אלו אוחדו למערכת תופיםשיכלה להישלט על ידי נגן יחיד ששלט בכל הפונקציות של כלי ההקשה. מאז להקות מוזיקה קלה החלו להשתמש במערכת תופים ששילבה בתוכה מספר כלי הקשה עיקריים:

    • תוף באס (תוף דוד מצומצם, עם פדל).
    • סנר תוף צעידה.
    • מצילה/מצילות תלויות העיקריות הן ה"רייד" והקראש.
    • מצילות כפולות (ההי האט, בעל פדל).
    • טמטמים (בדרך כלל שניים או שלושה).

    עם השנים, נוספו תוספות למערכת הרגילה עם הוספה של עוד טמטמים מצילות ותוספות כגון פעמון פרה (cow bell) ופעמוני רוח (chimes).

    התפקיד העיקרי של מערכת התופים במוזיקה קלה היא חיזוק הדגשים, תמיכה בבאס ושמירת הקצב התפקידים של כל אחד מכלי ההקשה שבסט הוא בדרך כלל:

    • באס: מנוגן עם רגל ימין תומך בבאס.
    • היי האט: הגוון נשלט על ידי רגל שמאל ויד ימין מקישה עליו (אצל ימניים). תפקידו בעיקר שמירה על קצב קבוע.
    • קראש: הדגשת קטעי שיא.
    • סנר: חיזוק הדגשים, מנוגן עם יד שמאל (אצל ימניים).
    • רייד: מחליף לעתים את ההיי האט כדי לקבל גוון שונה.
    • טמטמים: למעברים בין קטעים ומשמשים הרבה למקצבים לטיניים

    לימודי כלי הקשה במרכז יובל כוללים לימוד נגינה על סט תופים, על תוף בס ומצילות וכן כלי הקשה מלודיים כגון הטימפני, קסילופון ופעמונה. תלמידי כלי ההקשה משתלבים בתזמורות הנוער, ולהם תפקיד חשוב בשמירה על הקצב ומתן הדגשים למוסיקה.

    לחצו כאן לצפייה במורים לימוד תופים וכלי הקשה

    לקביעת פגישת יעוץ והכוונה אישית לילדכם

    מלא את הפרטים וניצור קשר בהקדם




      שאלות נפוצות

      אילו כלים אפשר ללמוד אצלכם?

      במרכז יובל למוסיקה ניתן ללמוד לנגן על כלי הנגינה האקוסטיים: כל מגוון כלי הנשיפה מעץ וממתכת, כלי קשת, תופים וכלי הקשה, גיטרה, פסנתר ופיתוח קול.

      מה הוא קונסרבטוריון?

      בכל העולם, קונסרבטוריון הוא מרכז חינוכי ללימוד מקצועות המוזיקה והנגינה. בקונסרבטוריון מתקיימים שיעורי נגינה במגוון כלים, שיעורי תיאוריה מוסיקלית וחזרות של תזמורות והרכבי נגינה.

      לכל השאלות

      מידע נוסף בנושא

      לימוד תיפוף

      יש ילדים שמתחברים לנגינה על כלים קלאסיים כמו כינור או פסנתר. אבל יש ילדים שכבר מגיל צעיר רואים את עצמם משתלבים בתחומי מוזיקה מודרניים יותר, כמו עולם הרוק והפופ. לימוד תופים יכול לענות על כל הדרישות, והוא מאפשר להשתלב כנגן תופים וכלי הקשה בתזמורות קלאסיות, הרכבי ג'אז או הרכבי מוזיקה מכל ז'אנר. אז אם הילדים שלכם הם כוכבי על מוזיקליים כבר מגיל צעיר, יכול מאוד להיות שתגלו שיש להם כישרון תיפוף טבעי וחוש קצב אותו תרצו לפתח. אין דרך טובה יותר לפתח כישרון מאשר לימוד תיפוף אצל מורה מקצועי, על מערכת תופים איכותית ועל מגוון של כלי הקשה. זו היא חוויית למידה אחרת לגמרי שהילד יכול לגלות, וכך להתמיד בתהליך הלמידה לאורך שנים רבות, תוך הגעה להישגים יוצאי דופן בעזרת הידע והניסיון של הצוות של מרכז יובל למוסיקה.

      מה הם היתרונות של לימוד תיפוף?

      היתרונות של לימוד תיפוף לילדים צעירים הם:

      1. ביכולת ליצור הרגלים בשגרת היום יום. נגנים צעירים ששואפים להגיע להצלחה, חייבים להשקיע באימונים וחזרות על היכולות שלהם. לימוד תופים נותן לתלמיד את ההזדמנות לסגל לעצמו הרגלים של ניהול סדר יום ומשמעת עצמית.
      2. הוצאת אנרגיה בצורה מבוקרת. במיוחד עם הילד שלכם מתמודד עם אנרגיה מרובה לאורך שעות היום, נגינה על תופים יכולה להיות מקור מעולה להוצאת אנרגיה, בסביבה שבה יש לילד שליטה על המעשים שלו והוא מקבל תוצאות שגורמות לו להרגיש טוב עם עצמו.
      3. היכרות עם חוקים וכללים בעולמות המוזיקה. כן, גם בנגינה על תופים יש תווים וכללים מוזיקליים שאותם הילד צריך להכיר על מנת לשתף פעולה עם נגנים בתחומים שונים ובסגנונות שונים. לימוד התופים מפתח יכולות טכניות וגם שכליות, מפתח את הקריאה ומעשיר את הידע המוזיקלי.

      מחפשים מרכז למידה מעשיר?

      לימוד תופים הוא אפשרות ליהנות מתהליך למידה מעצים, על כלי נגינה מיוחד במינו. ואנחנו, אנשי הצוות המיומנים של מרכז יובל למוסיקה נשמח לעזור לכם לקחת את כל היכולות המיוחדים שלכם וליצור חוויית נגינה בלתי נשכחת בכל שלב של החיים. אנו נעבוד ביחד עם הילד כדי למקסם את היכולות, וניצור סביבת לימודים תומכת.

      ללמוד תופים

      עולם המוזיקה הוא עולם המתבסס על מסורות ארוכות שנים ויצירות שעוברות מדור לדור. אבל על הבסיס הזה נוצרה מוזיקה עכשווית שעושה שימוש בכלי נגינה מודרניים, כמו מערכת התופים. ללמוד תופים וכלי הקשה מאפשר לנגנים חופש להשתלב בתזמורות קלאסיות או בהרכבים מכל סוג שהוא. כאשר מסתכלים על תהליך לימוד תופים של ילדים צעירים, מצד אחד חייבת להיות תיאוריה שמלווה את הלימוד, אבל מהצד השני נגינה על תופים אפשר להתאים לכל סגנון מוזיקלי וליצור ליווי ייחודי לכל עיבוד ויצירה. מהסיבה הזו, מורים ללימוד תופים הם אנשים מאוד מיומנים בתחום, הם מסוגלים להסתכל על התמונה הרחבה ולבחור את הדרך הטובה ביותר להעביר מידע לתלמידים. בוודאי כאשר מדובר על מורים כה מיומנים ומנוסים, כמו המורים של מרכז יובל למוזיקה.

      ללמוד תופים – עולם של אפשרויות

      תהליך לימוד תופים דומה ללימוד על כל כלי נגינה אחר, אבל יש כמה הבדלים מהותיים. מערכת התופים מורכבת מתופים בגדלים שונים, מצילות וכלי הקשה והנגינה מתבצעת על כל המערכת, מה שאומר שהידיים והרגליים צריכות לעבוד במקביל ובנפרד אחת מהשניה. נגינה זו דורשת רמה גבוהה מאוד של דיוק וקואורדינציה. בנוסף, אלמנט הקצב חשוב מאוד, אפילו יותר מאשר בכלים אחרים. מקצבים שונים מתאימים לסגנונות מוזיקליים שונים והנגן משתפר ומרחיב את היכולות שלו לאורך כל תהליך הלמידה.

      רוצים ללמוד תופים? חפשו לכם מורה מנצח!

      רכישת מיומנות נגינה על תופים ממורה שיש לו שנים רבות של ניסיון בתחום, תאפשר לכם לבנות את טווח המיומנויות והכלים הנרחב והמקצועי ביותר. זו היא החלטה שתשפיע על הנגינה שלכם ותאפשר לכם להתאים את עצמכם בצורה הטובה ביותר לכל סגנונות הנגינה לטובת ההצלחה שלכם כמתופפים. מהסיבה הזו, אנחנו במרכז יובל למוזיקה נכונים לעזור לכם לבחור את המורה הנכון ביותר לצרכים המקצועיים שלכם, בהווה וגם בעתיד, מתוך שורה ארוכה של נגנים מדהימים.

      לימוד תופים

      האם אפשר ללמוד לנגן בתופים אם אין לכם ניסיון בכלל? מה אתם צריכים כדי להתחיל לימוד תופים, מה מורים יכולים ללמד אותכם ומה אתם צריכים לעשות כדי לשלוט במהירות בטכניקת הנגינה בערכת התופים. מרכז יובל למוסיקה יכולים לענות לכם על כל השאלות שעולות לכם לפני שאתם מחליטים להתחיל לנגן על כלי נגינה.

      לימוד תופים – איפה להתחיל?

      הדבר הראשון שאתם צריכים להחליט בעצמכם הוא מה המטרה שלכם לקראת לימוד תופים: האם אתם רוצים לנגן בלהקה או לעצמכם, כדי ללמוד מיומנות חדשה או לפתח חוש קצב? לאחר מכן, צריך לבחור את הסגנון שאתם רוצים לנגן: רוק, ג'אז, סווינג, או אולי אפילו מוזיקת ​​תזמורת קלאסית. בהחלט כל אחד יכול ללמוד לנגן בתופים, הדבר החשוב ביותר הוא התמדה וסבלנות. כיום, יש הרבה חומר הדרכה לפיתוח הטכניקה שלכם. אם יש לכם כלי נגינה משלכם, אפשר ללמוד לנגן על תופים לבד, אבל למידה ממורה תקדם מאוד את המיומנות. ככלל, השיעורים מועברים על ידי מתופף שמנגן באופן פעיל בקבוצה, ולפעמים אפילו לא אחת.

      מה צריך ללמוד כדי לנגן בתופים?

      תיפוף מאפס מתחיל ב:

      • לימוד הערות.
      • היכרות עם מערכת התופים עם מקלות, מצלתיים, כרית.
      • מיקום נכון של הידיים והרגליים.
      • לימוד קצב, מהירות, סגנון, טכניקות נגינה והנחת תופים.
      • התווים מאחורי מערכת התופים.

      כמה זמן לוקח אורך התהליך של לימוד תופים?

      העיתוי שונה עבור כל תלמיד. הכל תלוי ברצון ובזמן המושקע בשיעורים. רוב התלמידים יכולים לנגן בקלות את השירים הראשונים שלהם לאחר מספר חודשים. כמובן שהסוד הגדול טמון באימונים רבים. עליכם להתאמן לפחות 20 דקות, אבל כל יום. יש צורך לעשות את החימום של הידיים והרגליים, אותו ילמדו אותכם בשיעורים. כמו כן עם אימונים ולימודים על ידי מורים מקצועיים תלמדו איך לעבוד עם הכרית, את היסודות והמיומנויות העיקריים. תלמדו מה הם תווי חן, עליות-ירידות, צלעות ומבטאים. אם אתם רוצים לרכוש את מיומנויות הלמידה במהירות, לבסס את יסודות המוסיקה ולנגן להנאתכם על תופים, או אולי לשמח את בני המשפחה עם מוסיקה משובחת בחגים ואירועים משפחתיים,  צרו קשר עם מרכז יובל למוסיקה, ותכירו את המורים המקצועיים והטובים ביותר בתחום המוסיקה, שישמחו ללוות אתכם לאורך כל הדרך.

      שיווק דיגיטלי שיווק דיגיטלי